Pad Thai

Phad Thai2

For en stund siden leste jeg et innlegg skrevet av den amerikanske kokken Alison Roman. Hun har en fast matspalte i New York Times, og rettene hun deler blir laget over hele verden. Tilfeldigvis skulle hennes siste innlegg ikke handle om mat, men om hvordan vi leser bloggposter eller matspalter. Er vi intresserte i å høre om da du og bestefaren din var på fisketur tidlig på 90-tallet? Da du fikk din første fisk og siden har elsket smaken av laks? Må vi høre om reisen din til Tyrkia der du ut av det blå endte opp på en matmarked, og oppdaget en helt ny verden av smaker? Trenger vi å kjenne potetens historie, for å lage en god potetpos?
Svaret er nei. Skal jeg være helt ærlig, hopper jeg alltid direkte til oppskriften, og skal vi tro Roman, er jeg ikke alene. Derfor skal bloggpostene mine fremover starte med oppskriften. Jeg har sikkert behov for å komme med lange anekdoter. Men disse kommer etter fremgangsmåten.
Så etter en lang intro om hvorfor jeg ikke lenger skal ha lange introduksjoner, la oss komme igang! Dette er en slags tomatsuppe.

Phad Thai

Sausen
2 bokser hakkede tomate
1 grønnsaksbuljong
4 dadler
2 ss peanøttsmør
1 boks kokosmelk
0,5 dl vann
2 ss coconut aminos (evt soyasaus)
1 ss siracha (kan sløyfes)
2 cm hakket ingefær

I gryta
1 gul løk
2 cm hakket ingefær
2 fedd hvitløk
1/2 squash i terninger
1/2 pakke champignon
1 gulrot
1 pakke risnudler eller glutenfrie nudler

Topping
Vårløk
Koriander
Peanøtter
Raspet elle spirulisert gulrot
Ovnstekte terninger av søtpotet
Pluss: Hva enn du kunne tenke deg.

DSC01604

Først: Du starter med å putte alle ingrediensene til sausen i en blender. Blend i et par minutter til du får en jevn masse.

Deretter: Hakk opp alle ingrediensene til gryta i biter. Alle bortsett fra nudlene selvfølgelig. La dette steke i litt olje (eller 2 ss vann og en 1 ss coconut aminos om du ikke ønsker å bruke olje) i 3-5 min. Nudlene koker du etter anvisningen på pakken.

DSC01609

Når grønnsakene er ferdig sautert kan du tilsette sausen og nudlene i gryta. La alt varmes opp til behagelig temperatur, og smak til med salt. Topp med ovnsbakte søtpotetterninger, finhakket vårløk, “gulrotspagetti”, koriander og peanøtter.

DSC01634

Ohlala, dette smaker godt! ❤

 

 

Leave a comment