Pizza med blomkålbunn

20170610_101014

For å logge meg inn på nettet på jobb må jeg gjennom en portal der det hver dag kommer opp et visdomsord. Som oftest vises: The most certain way to success is always to try one more time. Jeg tenke på dette, og smilte, da jeg endelig fikk til å lage en skikkelig god pizza, med blomkålbunn. Jeg har nemlig forsøkt dette før, uten at resultatet har blitt noe i nærheten av spiselig. Men Thomas Edison hadde nok rett når han mente at løsningen ligger i å bare prøve en gang til.

 

20170608_111003
Blomkål gjør seg til så mye rart, men at den også funker som pizzabunn er jo ganske imponerende. Visste du forresten at denne kålblomsten er rik på vitamin C , B-kompleks og høykvalitets proteiner?

 

  • Blomkålbunn

    1 medium stor blomkål (skal tilsvare ca 2 dl revet blomkål)
    2 dl mandelmel
    2 dl havremel
    4 ss chiafrø
    8 ss vann
    3 ts hvitløkspulver
    1/2 ts salt
    1 ts pepper

 

  • Vegansk Paprika-Pesto

    (I undekant av) 1 dl solsikkekjerner
    10 biter soltørkede tomater
    1 (sånn lang) økologisk paprika
    1 neve frisk basilikum
    1 ss olivenolje
    1 klype salt
    1 desj pepper

Topping til pizza: Tomater i forskjellige farger, frisk basilikum og nigella frø. Pluss avokado-rose. (Oppskrift på hvordan du lager denne finner du ved å google avocado rose).

 

Jeg kjøper aldri mandelmel, og heller ikke havremel. Det er dyrt, og alt for enkelt å lage selv. Forutsatt at du har en kraftig foodprosessor. En fodprossessor vil du også trenge for å kjøre blomkålen til en deigaktig masse.
Start prosessen ved å blande chiafrøene sammen med vann, og la dette stå og trekke til du får en chiapudding, (7-8 min). Deretter kjører du blomkålen til en bløt masse, og blander så alle ingrediensene sammen.

20170608_105157
Mandler kan du lett lage mandelmel av. Bare kjør de i ca 45 sek i foodprossessor.

20170608_110617
Det samme gjelder for havregryn.

20170608_105854.jpg
Visste du at chiafrø er en rik kilde til omega-3 fettsyrer?

20170608_112312
Deigen bør se ca sånn ut når du er ferdig. La denne stå i kjøleskapet for å sette seg ordentlig. (Minimum 1 time).

20170608_172234
Deretter er er deigen klar for å formes til en pizzabunn. Denne må forhånsdstekes på 200 grader i ca 15-20 min. La den bli lett brun før du tilsetter pesto og cherrytomater, og lar den ferdige pizzaen steke videre i ca 10 min. PS: bruk bakepapir i bunn, med litt stekeolje mellom papir og pizzabunn, slik at pizzaen blir lett og fjerne etter steking.
Ute av ovnen pynter du blomkålpizzaen med det du selv ønsker. Jeg toppet det hele med en avokado-rose og fersk basilikum.

20170610_100902

20170610_100938

Nyt. Det blir ikke sunnere enn dette. Og det smaker utrolig godt!

20170610_113148

 

På høytaleren:
You’re the one – Kaytranda, Syd

 

 

 

 

Leave a Reply

