Blomkålsuppe

20170502_110117Dette er et blogginnlegg jeg ikke trodde jeg ville skrive. Eller snarere en oppskrift jeg ikke trodde jeg ville ha interesse av og poste. Da jeg var yngre tror jeg blomkålsuppe faktisk toppet listen over retter jeg aldri kunne tenke meg å innta frivillig. Dette forandret seg nylig. Det begynte på denne måten.

Tilfeldighetene ville ha det til at det plutselig lå en frisk økologisk blomkål i kjøleskapet mitt. Jeg hadde ikke kjøpt den selv, og hvordan den havnet der er en annen historie. Så er jeg heller ikke så glad i å kaste mat, og har i det siste sett mange fristende oppskrifter der blokål er innkludert. Derfor tenkte jeg som så, at nå er det på tide å komme seg over den gamle aversjonen for blomkål å se hva denne grønnsaken har å by på.

Det skal også nevnes at jeg i forbindelse med en oppgave på skolen hadde blitt nærmere kjent med kålblomstfamilien og hvilke utrolig gode helseeffekter denne gir i bekjempelsen av en rekke sykdommer. Som f.eks kreft.

Så gjør deg klar for å prøve noe nytt, om du ikke allerede har oppdaget hvor godt blomkål kan smake:

20170430_174803

Blomkålsuppe m/grønnkålchips
  • 1 blomkål
  • 2 små eller 1 stor gul løk
  • 1/2 fenikkel
  • 1 pastinakk
  • 3 dl mandelmelk
  • 1 ts muskat
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts pepper
  • Solsikkeolje til steking
  • Grønnkål i biter
20170430_174735
Start prosessen med å kutte alle grønnsakene i biter og stek disse i en ildfast form i ovnen på 200 grader i 40 minutter. Husk å vende litt muskat, salt og pepper inn i blandingen før steking. Deretter heller du alt over i en gryte sammen med mandelmelk og enda mer krydder. La dette småkoke i 10 min, før du kjører suppen til en jevn masse med en stavmikser eller blender.
20161226_161447-1.jpg
For å toppe det hele og gjøre blomkålsuppeopplevelsen komplett kan jeg anbefale på det sterkeste å supplere med grønnkålchips på toppen.
Oppskrift på dette finner du nederst i denne posten: https://hjertefode.wordpress.com/2016/11/11/enorme-mengder-gronnkal-gronnkalsuppe-og-gronnkalchips/
Nyt..
20170502_110203
Solsikkeolje til steking
Leave a Reply

