3 paier

20170401_143143Frem til jeg var 21 var pai en greie jeg forbandt med en viss kassasuksess fra 1999. Dette forandret seg da det flyttet en fransk jente inn i kollektivet der jeg bodde.
Det er ikke noe hemmelighet at franskmenn kan briljere på kjøkkenet. Denne damen var intet unntak, og for første gang i livet fikk jeg servert deilig pai med tomat og chevre. Jeg husker fortsatt smaken.

Så hadde det seg altså sånn at jeg våknet opp forrige lørdag, og det første jeg tenkte var: Idag skal jeg ha pai til middag! Så hvorfor ikke teste litt forskjellige varianter mens man først er igang? Hva med digg søtpotet og rosmarin, som fyll? Eller spinat og paprika, sammen med fetaost? Uansett hva du velger å lage, kan jeg love det at kommer til å smake godt!20170401_145450

Mini-pai bunner: (gir 4 stk)

  • 1 dl havremel
  • 1 dl Jyttemel (fibra teff)
  • 1 dl vann
  • 2 ts fiber husk
  • 1 ss solsikkeolje
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts cayenne pepper (eller vanlig)
  • 1/2 ts chilipulver (valgfritt)
  • 1/2 ts oregano (valgfritt)
  • solsikkeolje til smøring av paibunner

(Pai-formene jeg har brukt er 12 cm i diameter).

Tips! Du trenger ikke kjøpe havremel. Har du havregryn i skapet kan du kjøre dette i en foodprosessor til du får mel. Det samme gjelder om du har mandler og har lyst til å prøve mandelmel, eller tørkede kikerter og kikertmel.
Tips! Velg den glutenfrie havregryn-varianten, og få en 100% glutenfri bunn.
Ok, så går vi igang. Start med å blande alle de tørre ingrediensene sammen, før du til slutt tilsetter olje og vann. Kna deigen godt og la den stå i fem minutter slik at fiber husken får startet å virke. (Fiber husk binder glutenfri bakst).
Deretter går du igang med å dele deigen i 4 like store biter, kjevle ut disse, for så å føre de over i de smurte pai-formene.

20170401_130236

Glutenfri bakst er ikke alltid like enkelt å jobbe med. Men med denne sammensetningen av mel synes jeg resultatet ble vellykket.

20170401_132303

Bunnene forstekes i 10 min på 210 grader før du tilsetter fyllet.

3 forskjellige paifyll

  • Base pr pai:
  • 1 egg
  • 25 g fetaost
  • 1/4 søt paprika (du vet, de lange)
  • friske utrter (f.eks rosmarin)
  • 1/4 ts salt
  • 1/4 ts cayennepepper (evt. vanlig)
  • Tomat-edition:
  • 1 ss hakkede bokstomater
  • 1/4 ss tomat-pure
  • Spinat-edition:
  • 1 neve hakket spinat
  • Søtpotet-edition:
  • 2 ss søtpotet-terninger (disse må stekes på forhånd)
  • Noen blader fersk rosmarin

Ellers er det bare å pøse på med det du har av ferske urter.

Gjør du som meg, og lager 4 paibunner må du selvfølgelig doble oppskriften på et av fyllene, slik at du får nok til to paier. Eller du kan velge en smak og bruke den på alle paiene dine, (eventuelt en om du velger å lage en større variant). Etter at pai-bunnene er forsteke i ti minutter er det bare å fylle på med de ulike fyllene.
Sett så paiene i ovnen å la de steke videre i 25 min.

20170401_142318

Så hvilken liker du best? Den med tomat-smak?

20170401_143036

Eller kanskje den med søtpotet-fyll?

20170401_143302

Eller er du en sucker for spinat?

20170401_144447

Jeg måtte rett og slett smake på alle.. Men jeg klarte ikke å bestemme meg. Bon apetitt! Som min franske eks-flamate ville sagt.

Akkurat nå elsker jeg denne:
Jack Garratt – Weathered

Leave a Reply

