Mango-salsa

20170224_105844

Jeg er ekspert på å ta våren på forskudd. Så fort Yr melder om varmere temperaturer (kanskje en uke frem i tid), tar jeg frem vårjakken og undertrykker følelsen av å fryse. Var det ikke meldt varmt da, tenker jeg.

Noe som øker den indre termostaten uavhengig av temperaturen ute er mango. Som medlem av den tropiske fruktfamilien fører den liksom ikke bare våren, men sommeren med seg.

Da jeg bodde i Ghana pleide vi av og til å kjøpe små myke mangoer som vi bet toppen av, skviste litt, og drakk som en «rett fra kilden»-smoothie. En skikkelig smaksopplevelse. Noe dere vet at jeg samler på.

Å bruke mango til middagen er en god ide om du vi ha et søtt (og litt syrlig) tilskudd til retten du kreerer. Jeg lagde f.eks mango-salsa til mine fredags-falafler. Denne sausen gir en veldig fin smaks-kombo sammen med guacamole og paprika-pesto.

20170224_101218.jpg

Mango-Salsa

  • 1 stor moden mango
  • 1/2 chili
  • 1/2 bunt fersk mynte
  • 1 ss limesaft
  • 1 vårløk

20170224_103857

Start med å kutte mango, chili og vårløk opp i biter. Bland ingrediensene i en bolle og tilsett limesaft og fersk mynte. Kjør blandingen med en stavmikser til du får en smooth konsistens. Så lett kan det gjøres! 🙂

20170224_105609

Liten spilleliste mens vi (utålmodig) venter på varmere tider

Vic Mensa – Down On My Luck
DJ Kahled, Beyonce & Jay-Z – Shining
The Weekend, Daft punk – I Feel it Coming

Leave a Reply

