Falafel med soltørket tomat og paprika

20170224_145304.jpg

Det er endelig fredag. Helgen er til for å fylle på og gjøre litt ekstra stas på livet. I den forbindelse har jeg akkurat det du trenger.

Når jeg skal prøve ut nye oppskrifter tar jeg alltid utgangspunkt i smaker jeg elsker.Ta for eksempel oppskriften på paprika-pesto, som jeg la ut på bloggen for litt siden. Jeg digger smaken så hvorfor ikke kombinere dette med noe annet jeg liker godt? Nemlig kikerter.

Falafel med soltørket tomat og paprika

  • 230g kikerter
  • 1 stor rød søt paprika (du vet de lange)
  • 1/2 pakke soltørkede tomater
  • 1 liten rød chili
  • 1 ss sitronsaft
  • 1/2 bunt fersk kruspersille eller persille
  • 1/2 ts salt
  • 1 liten desh med pepper
  • 1/2 ts chilipulver (valgfritt)
  • 1/2 ts paprikapulver (valgfritt)
  • sesamfrø til steking

20170224_133606

Start med å kutte de soltørkede tomatene, chilien og den søte paprikaen opp i små biter. Putt dette i en foodprosessor sammen med resten av ingrediensene (bortsett fra sesamføene). Miks til du får en relativt smooth masse. Deretter tar du ut litt og litt av den ferdige «deigen», (som nok kan være ganske bløt) og putter de mindre bitene i en bolle med sesamfø. Når blandingen er helt omsluttet av frø blir det enkelt å forme falaflene slik du ønsker at de skal se ut. Mine er formet som små burgere. Det er sånn jeg husker at de så ut når jeg først oppdaget falafel på Habibi i Storgata for ti år siden. (Bare 39kr! Det var tider det).

20170224_134445

Tilbake til her og nå, gjenstår det bare å putte de ferdige kikertburgerne i ovnen. Stek de i 30 min på 180 grader.

20170224_142551
Som tilbehør kan du f.esks fylle et hjertesalat-blad med guacamole, mango-salsa, paprika pesto og falafel. Det smaker så godt! Du kommer til å være tilfreds langt inn i neste uke. (Det var jeg)! Da gjenstår det bare å si god helg, og husk..

Musikk til maten:
Solange – Weary + Interlude: The glory is in you…

Leave a Reply

