Paprika-Pesto

20170114_155816-1I forbindelse med mitt vegetar-burger prosjekt, (som du snart skal få se mer av) trengte jeg noe ketsjup-aktig, for å gjøre burger opplevelsen mest mulig autentisk. Tidligere har jeg laget en utrolig digg spinat-pesto, som jeg har brukt på pizzaen jeg som oftest ender opp med å lage hjemme. Denne pestoen inneholder parmesan. (Ah, parmesan!)

Nå har det seg også sånn at jeg har et annet prosjekt på gang. Jeg prøver å dra strikken så langt jeg kan, når det kommer til å unngå melkeprodukter. Derfor jeg var ute etter noe som kunne erstatte den syrlige parmesansmaken. Løsningen ble paprika og soltørkede tomater. Jeg ble overrasket selv, over hvor godt resultatet ble. Denne oppskriften skylder du deg selv å prøve!

Vegansk Paprika-Pesto

  • (I undekant av) 1 dl solsikkekjerner
  • 10 biter soltørkede tomater
  • 1 (sånn lang) økologisk paprika
  • 1 neve frisk basilikum
  • 1 ss olivenolje
  • 1 klype salt
  • 1 desj pepper

20170114_142812-1

Første del av prosessen er valgfri, men gjør den lille (store) forskjellen. Start med å riste solsikkekjernene på middels varme til de blir gyllenbrune. Herfra er det plankekjøring. Miks alle ingrediensene med stavmikser. Og vipps! Så har du utrolig god vegansk paprika-pesto, til pizzaen eller burgeren eller noe annet som hjertet ditt begjærer.

20170114_150355-1

Sang jeg danser til:
                       Madonna – Like A Prayer ♥

Leave a Reply

