Hemmelige ingredienser og noen gode tips -Tema tomatsaus

l1020012

For en stund siden abonnerte jeg på matkasse fra Kolonihagen. Mot slutten av abonnements-perioden prøvde jeg ut den vegetariske varianten. Mange av oppskriftene her var utrolig enkle, og jeg husker en gang jeg tenkte: Oh, great! Tomatsaus-basert mat igjen!

Jeg lot meg derimot  alltid overraske av hvordan man kan forvandle helt enkle, billige matretter til smaksrike fullverdige måltider. Med utgangspunkt i tomatsaus skal jeg gi noen enkle tips om «hemmelige ingredienser», som gir store smaksopplevelser.

Her er et eksempel på en base:

  • 1 stor rød løk, gjerne mer om du vil. Løk gir utrolig god smak!
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 chili
  • 2 bokser økologiske hakkede tomater
  • ½ ss raspet ingefær
  • 1 økologisk paprika. Bruk alltid en paprika i tomatsausen din, gir en god naturlig sødme. (Det samme gjør gulrot).
  • 2 ts tomatpure
  • Salt og pepper etter smak

Nå er du veldig godt i gang. Men her kommer tips til ingredienser som gir x-faktoren til middagen din. De “hemmelige” ingrediensene:

  • 1 ts spisskummen
  • 2 ts paprikapulver
  • 1 ss agavesirup
  • ½ ts kanel
  • 1 ts kakao eller en bit (eller to), med mørk sjokolade
  • Ferske urter. F.eks oregano, basilikum, rosmarin eller timian.

Her kan du velge å vrake litt. Eller bruke alle ingrediensene.

l1010929

PS: På enkelte butikker har de krydder fra Mill&Mortar i sitt sortiment. Disse er noe dyrere enn alternativene, men jeg kan love deg at du kommer til å smake forskjell! Etter å ha prøvd meg på Kanel fra Mill&Mortar, satt jeg igjen med følelsen av at jeg ikke hadde smakt ordentlig kanel, før den dagen.

Tips 1) For å gjøre tomatsausen til en ordentlig middag kan du for eksempel fylle på med proteinrike bønner eller kikerter. Min favoritt er å tilsette 1,5 dl røde linser (sammen med 5dl vann), for å la de koke med sausen til de er møre. (Ca 20. min).

Tips 2) Hvis du ønsker en litt søtere variant kan du skjære opp en søtpotet i terninger og tilsette 2 ss peanøttsmør. La søtpotetene koke seg ordentlig møre sammen med tomatsausen. Da har du en skikkelig vinner!

l1010083

Det beste med en smakfull tomatsaus, enten den er fylt med røde linser eller søtpotet ar at det er en rett som kan gjøres om til mange forskjellige middagsvarianter.

  • Du kan enten spise retter som den er. En gryte som er fin sammen med f.eks Quinoa og friske spirer.
  • Tilsetter du litt vann og kjører gryten med stavmikser, har du en digg tomatsuppe.
  • Eller du kan gjøre som jeg gjorde sist. Bruke tomatsausen til fyll på pizzaen, sammen med deilig Cheddar. Det ble godt!

l1020017

Musikk mens du eksperimenterer:
Alicia Keys – If I Ain`t got you.

Leave a Reply

