En hyllest til Halloumi

l1000998Det er mye fokus i media på å minke kjøttforbruket. Av miljømessige grunner. Jeg er ikke vegetarianer. Og kommer kanskje aldri til å bli det heller. Når det er sagt spiser jeg veldig lite kjøtt. Jeg savner det rett og slett ikke.

Er du en av de som ikke har like lett for gi å slipp på biffen eller kjøttdeigen, men allikevel har et ønske om å redusere forbruket, kan det være en god ide å se etter alternativer som gjør at du ikke tenker på at det ikke ligger en rykende fersk filet på tallerkenen din.

Når det komme til alternativer til kjøtt er det lite som slår Halloumi. Jeg lar meg lett begeistre av god mat, og da jeg smakte Halloumi for første gang for noen år siden tenkte jeg: Hvordan kan jeg ha gått hele livet uten å ha visst om dette fantastiske produktet?

Halloumi er en gresk ost, laget på geitemelk. Den har en gummiaktig konsistens. Og! I disse jod-fattige tider er det verdt å nevne at Halloumi er rik på nettop dette. Ved å spise 100g Halloumi får du i deg 60 mikrogram med jod. Noe som dekker nesten halvparten av anbefalt mengde jod du bør få i deg i løpet av en dag, (150µg).

l1000931

Her enda en av mine favoritter.
Halloumi og kikert-salat med yougurt og mynte dressing:

  • 125 g halloumi (classic)
  • 2 håndfuller med fersk mynte
  • 2 håndfuller med fersk persille
  • 1 pakke økologiske kikerter (rik på kalsium, jern selen og folat).
  • 200 gr vannmelon (terninger)
  • 3 solmodne økologiske tomater, eller cherrytomater i tilsvarende mengde
  • 2 ss økologisk extra virgin olivenolje

Dressing:

  • 1 håndfull fersk mynte
  • 1 håndfull fersk persille
  • 2 dl yogurt naturell
  • 1 skvis med sitronsaft
  • 1 klype salt
  • 1 klype pepper

Slik gjør du: Start med å lage dressingen. Sett den deretter i kjøleskapet slik at smaken fra urtene får trekke inn i yoghurten. Fortsett med å skjære halloumien i skiver og stek på middels sterk varme til osten er gyllenbrun på begge sider. La skivene kjøles mens du blander sammen ingrediensene til salaten.

l1010005

Disse bildene ble tatt i sommer. Det varmer å se den grønne bakgrunnen.
Nå har du en lett avveksling til en ellers så “mattung” høytid.
Og hvis du ikke har smakt Halloumi før, lover jeg at du kommer til å elske det!

Musikk til kjøkkenet:
The Beatles – Let it be

 

Leave a Reply

