Enorme mengder grønnkål, grønnkålsuppe og grønnkålchips!

l1010861-1

En gang i uken får jeg levert spirer. Nærmere bestemt solsikkespirer, som er flott å bruke til juice og salat.

l1010780

Men denne posten skal ikke handle om spirer. Den skal handle om grønnkål. Enorme mengder grønnkål.

I forbindelse med levering av digge solsikkespirer fikk jeg spørsmål om jeg ville ha med grønnkål i tillegg. Jeg svarte ja, uten å vite helt hva jeg sa ja til. Vel, jeg sa ja til grønnkål, men at mengden skulle tilsvare en tettpakket handlepose, var jeg ikke klar over. Hva gjør man med en porsjon grønnkål, tilsvarende den samme mengden man får i seg på et år, på en uke?

Vel, grønnkålen kunne havner i værre hender. Hos meg finnes det alltid en løsning.

Jeg laget noe jeg aldri har laget før, men alltid har hatt lyst til å prøve. Nemlig grønnkålchips! Og til middag laget jeg deilig grønnkål/ertesuppe. Jeg har forresten gjenoppdaget grønne erter. De gir en veldig god og søt smak, til en hvilken som helst grønnsakssuppe. Ja! Suppe igjen! Jeg er visst inne i en periode.

l1010798

 

Grønnkålsuppe

  • 300 g grønnkål
  • 400 g grønne erter
  • 1 boks kokosmelk
  • 3 dl vann
  • 1 grønnsaksbuljong
  • 2 rødløk
  • 1 chili
  • 2 cm raspet ingefær
  • 4 fedd hvitløk
  • 1 ss peanøttsmør (toppet)!
  • 1/2 ts muskat
  • 1-2 ss rapsolje

Start med å kutte opp grønnkål i mindre biter. Utelat stilken. Stek kålen i 5-10 min sammen med hakket chili, ingefær, hvitløk og rødløk sammen med rapsoljen. Tilsett gjerne en dæsj med tamari eller soyasaus om du har det. Du venter til grønnkålen er “slapp” før du tilsetter, vann, buljong, kokosmelk og erter. La dette småkoke i 10 minutter, før du tilsetter ønsket mengde salt. Hvis du vil kan du gjøre som jeg gjorde, kjøre suppen i stavmikseren for en smooothere feeling 😉

l1010831

Så flotte farger!

 

Grønnkålchips – topping eller snacks.

  • 400 g grønnkål
  • 2 ss rapsolje
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts hvitløkspulver
  • 1/2 ts paprikapulver

Siden jeg hadde overskudd på grønnkål lagde jeg grønnkålchips, som jeg brukte til topping på suppen, sammen med fersk hakket paprika. Fremgangsmåten er enkel. Du kutter opp grønnkålen i mindre biter. Også her kan du utelate stilken. Bland kålen med krydder og olje, for deretter og spre alt utover et stekebrett. La bladene steke i ovnen i 10-15 min. (Følg med på når de begynner å bli sprøe). Og vipps, så har du gått fra kjedelig grønnsak til sunn fredagssnacks! Genialt.

L1010817.jpg

Musikk mens du lager mat:

                                           Calvin Harris – My way

l1010844

Hjerteføde ♥

Leave a comment