Frittata!

l1010710Frittata! Jeg elsker ordet. Hvis jeg noen gang går til anskaffelse av hund, skal den hete nettop dette.

Jeg er midt inne i en eksamensperiode og selv om jeg skulle ønske det er det ikke så mye tid til overs til matlaging. Det du trenger er noe enkelt og sunt. Men det må også være godt! Jeg kan love deg at i denne vegatar-retten kommer du ikke til å savne noe.

Jeg husker når jeg var yngre. Brokkoli, som er en av hovedingrediensene i denne Frittataen, var noe av det verste jeg visste. Jeg kunne ikke se for meg at jeg noensinne skulle innta det frivillig. (Litt som at jeg på et tidspunkt trodde at jeg aldri i verden kom til å kjøpe Converse.) Jeg skulle snu i min holdning til både Converse og brokkoli. Rå brokkoli er fortsatt ikke så veldig appetittvekkende, spør du meg. Men grønnsaken forandrer seg etter å ha blitt kokt i noen minutter. Den blir søt og myk.

Dette er også en perfekt rett om du har mye digge økologiske grønnsaker til overs som du gjerne skulle brukt opp. Men etter å ha laget denne retten noen ganger, har jeg kommet frem til at: Less is more. La løk, paprika, feta, og ikke minst brokkoli, få lov å skinne uten innblanding fra noen andre, bortsett fra eggene da.. Naturligvis.

l1010672l1010664

 

Frittata:

6 egg
2 dl havremelk/kokosmelk
200 g økologisk fetaost
1 paprika
2 mellomstore løk
1 bukett brokkoli, kokes i 3 minutter før du fordeler den jevnt i formen
Salt & pepper etter smak
Side-salat:
1 dl kokte quinoa
1 bukett persille
1 neve rosiner, finkuttet
l1010698

Start operasjonen med å dele opp brokkolien i mellom-store buketter. La disse koke i tre minutter. Imens oljer, eller smører du en form, kutter og putter oppi løk og paprika. På bildet har det visst også sneket seg med noen persille-blader. (Ikke feil det). Bland også sammen egg, smuldret feta, havremelk, salt og pepper i en bolle for seg selv.

Nå er brokkolien ferdigkokt. (Det har gått 3 min). Og du heller av vannet å legger bukettene i formen sammen med de andre grønnsakene. Til slutt tilsetter du egg&feta-blandingen. Fordel dette jevnt over grønnsakene, og vipps! Formen er klar for 45-50 min i ovnen på 220 grader.

Imens du venter koker du deilig Quinoa, og blander dette med persille og litt rosiner. Slik:

l1010702

Etter litt ventetid. Litt vann i munnen og romling i magen, er maten klar. Og du kan bare sette deg ned og nyte! Bon appeptit!
l1010752

 

Musikk i bakgrunnen: Morten Abel – Lydia
Leave a Reply

