Energybar i genial forkledning.

l1010560Du vet hvordan foreldre av og til snakker om å lure barna sine til å spise grønnsaker? Vel, i dette innlegget skal du lære hvordan du kan lure deg selv til å spise masse sunne og digge greier. Denne energybaren har jeg nemlig forkledd som en kake. Det er umulig å ikke la seg forføre.

I tillegg vil jeg dedikere denne posten til en stor kjærlighet, og et fast inventar i mitt kjøkkenskap. Nemlig daddelen.

Jeg husker en periode for noen år siden, jeg hadde fått for meg at jeg skulle kutte ned på inntaket av sukker. Det vil si sukker fra godteri. Jeg ville finne erstattere til smågodtet jeg vanligvis pleide å fylle lørdagskveldene med. På denne tiden bodde jeg på Vinderen, og her har de en helt fantastisk frukt og grønt-forhandler, som selger all slags oliven, fersk fetaost, forskjellige typer nøtter i løsvekt og selvfølgelig, alt du kan tenke deg (og ikke kan tenke deg), av frukt og grønt. En slags «nabolagets skjulte skatt».

Denne lokale sjappa solgte også dadler. Mange har et forhold til dadler, som en type juletradisjon. Jeg har aldri spist dadler i barndommen, hverken til jul eller andre høytider. Men det ble fort en favoritt i mitt kjøkken. Jeg forbinder denne tørkede frukten med østen, og hadde jeg vokst opp i Iran, hadde jeg antageligvis gått rundt og spist dadler, (og kebab), hele dagen.

Jeg fant altså min erstatter til smågodt. Sammen med fiken, er dadler også supert å bruke i matlaging, om du trenger noe for å gjøre retten din søtere. Og noe som kan erstatte det hvite sukkeret.

Dadler funker supert i denne oppskriften, hentet fra Green Kitchen Stories. Her er energy-bar forkledt som kake. Genialt hva? Og så utrolig mange gode smaker. Denne oppskriften MÅ du prøve! 🙂

l1010546

Du trenger nøttesmør! Dette lager du enkelt selv. Sjekk ut den første posten i denne bloggen.

l1010567

OPPSKRIFT:

2 dl nøttesmør
12 myke dadler
2 ss kokosolje
2 dl puffet quinoa, (kan sløyfes, og erstattes med gojibær eller mer hakkede mandler).
1 dl gresskarkjerner
1 neve hakkede mandler
100 g mørk sjokolade
Tranebær, gojibær og/eller kokosflak til topping
Start med å fjerne stenene fra dadlene, og  bruk deretter en gaffel for å skvise frukten til en slags grøt. Bland dette sammen med nøttesmør og kokosolje, i en gryte, på lav varme.
Ta blandingen ut av gryten og tilsett puffet quinoa, gresskarkjerner og hakkede mandler. Rør godt sammen:
l1010582
l1010593Energybaren er straks klar. Nå gjenstår det bare å putte blandingen i en passende form, eller former, som vist over. Deretter smelter du sjokolade, som du distribuerer utover “kakene”. Avslutt med å pynte barene med tranebær og kokosflak.
La kakene stå i fryseren i 1 time, før du tar de ut og nyter.
l1010642
l1010626

Se så digg!

Musikk mens du nyter: Ingrid Olava – Her kommer vinteren
Leave a Reply

