Red Hot Roots&Fruits-Juice

l1010267

Jeg golfer ikke, jeg seiler ikke og jeg jakter heller ikke. Men jeg har en dyr hobby. Jeg juicer.   Gir det meg valuta for pengene? Absolutt!

Jeg husker første gang jeg skulle prøve å presse juice på egenhånd. Jeg hadde ikke helt oversikt over alle grønnsakene, og bladet purre med selleri. Purre er jo en type løk, mye sterkere enn selleri, og egner seg dårlig i juice. (Fikk jeg smertefullt erfare.) Da juicen var ferdigpresset, hadde lukten av purre fylt hele leiligheten. Og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg kunne stå i stuen og få vann i øynene. (Selv om juicen fortsatt befant seg på kjøkkenet.) Jeg drakk to slurker av juicen, fikk heftig mageknip, og vurderte å gi opp juicingen der og da. Heldigvis innså jeg etterhvert at selleri er noe annet enn purre. Og neste gang kunne jeg drikke deilig grønn juice, uten å begynne å gråte.

L1010470.jpg

Denne juicien er imidlertid rød, og min absolutte favoritt. Her har du oppskriften:

Gir 6 dl juice, (nok til litt juice senere på dagen.) Jippi!
2 rødbeter
3 gulrøtter
2 epler
1 chili
3 cm ingefær
1/3 sitron, uten skall
2 stilker selleri, (Ikke det samme som purre;)
1 hånfull spinat
1 hånfull solsikkespirer
1 avokado

 

Kjør alle grønnsakene og eplene i juiceren. Tillsett avokadoen og kjør dette til en smootie  med stavmikseren. Å tilsette en avokado gjør dette til et fullverdig måltid.

l1010291Skummet på toppen er best!

l1010229-1Har du forresten lagt merke til hvor mye tuppen av rødbeten ligner på en rottehale? Det går alltid et lite gyfs (er det et ord?) gjennom meg når jeg ser den.

Musikk i bakrunnen: Drake og Rihanna – Too good

 

 

Leave a Reply

