Pizza.

IMG_0830

Jeg ELSKER pizza. Hjemmelaget pizza, frossen pizza, Peppes pizza, ekte italiensk pizza, innbakt pizza, pizza-snurrer.

Min største pizza-opplevelse, (alle har en pizza-opplevelse,) var på en restaurant på Sardinia i Italia. Italiensk bunn med så mye gorgonzola at det ble en liten dam med ost. Blåskimmerost-pizza er min favoritt. Jeg har bestilt det samme i Oslo, men aldri har den smakt så godt som i sitt hjemland. Kanskje sånn det skal være.

Når det er sagt, er det allikevel ingenting som slår hjemmelaget pizza. Denne vegetar-pestopizzaen har blitt en gjenganger hjemme hos meg. Hun som viste meg denne oppskriften sa noe jeg aldri kommer til å glemme: En pizza skal se ut som et kontinent. Etter det har jeg aldri laget en rund pizza.

IMG_0810

Du starter med å lage pestoen. Deilig spinat, solsikkekjerner og parmesan. Blir så godt!

IMG_0817IMG_0819IMG_0823

Oppskrift:

  • Pesto:
  • 3/4dl solsikkekjerner
  • 1 stor neve spinat
  • 80g parmesan
  • 2 ss olivenolje
  • 1/2 ts salt
  • 2-3 ss vann

 

  • Deig:
  • Bokhvete eller annet glutenfritt mel. Mengden bestemmer du selv i forhold til hvor stor pizza du vil ha.
  • Olje
  • Vann
  • Salt (jeg bruker mye forskjellig krydder i deigen. Prøv deg frem med oregano, paprikapulver, hvitløkspulver og cayenne-pepper.)

 

  • Fyll:
  • Rødløk
  • Paprika
  • Squash

 

Fremgangsmåte: Start med pestoen. Kutt parmesanen i små biter. Tilsett solsikkekjerner, spinat, olje og salt i en bolle og miks med stavmikser til pestoen er jevn. Deretter går du over til pizzabunnen. Her har jeg ikke skrevet hvor mye mel du trenger. Jeg har laget denne pizzaen så mange ganger, at jeg tar mengden på øyemål. Med glutenfritt mel tilsetter akkurat så mye vann du trenger for at deigen skal bli deigete. Jeg bruker mye krydder i min pizzadeig. Tilsett de smakene du liker!

Når du kjevler ut deigen lager du den tynn. Bruk mye olje under bunnen slik at den ikke brenner seg fast i platen. (Det kan være lurt å droppe bakepapir, for å få bunnen sprø og digg.)

Når bunnen er klar smører du ut et mellom-tynt lag med pesto. Deretter kutter du opp rødlok, paprika og squash og distribuerer dette utover pizzaen. Dytt gjerne paprikaen og rødløken litt ned i pestoen, slik at de får gitt ifra seg masse god smak.

Stek på 226 grader i 20-25 min. Denne pizzaen er best når den er godt stekt. Så la kanten bli god og brun før du tar den ut.

IMG_0829

Mmmmm….. Dette smaker så godt!

Musikk mens du lager mat: Beyonce – Countdown.

 

Leave a Reply

